Schrijven - wanneer heeft een kind hulp nodig?

Stap de diepte in...

Waarom heeft mijn kind moeite met schrijven?

Iedereen moet leesbaar leren schrijven. Sommige kinderen doen dat van nature netjes, anderen hebben daar meer moeite mee. Schrijven wordt pas echt een probleem als:

  • het kind zelf zijn eigen handschrift niet meer kan lezen,
  • de leerkracht het werk niet goed kan beoordelen,
  • of het werktempo van de klas niet meer kan worden bijgehouden.

Schrijven is een complexe vaardigheid waarbij meerdere factoren een rol spelen. Daarom kunnen schrijfproblemen ook verschillende oorzaken hebben.

Wat heeft een kind nodig om goed te leren schrijven?

Voor een leesbaar handschrift én een goed werktempo zijn de volgende voorwaarden belangrijk:

  • een goede fijne motoriek en tastgevoel
  • voldoende spiergevoel
  • voorkeurshand (links of rechts)
  • vloeiende, ritmische bewegingen
  • evenwicht, concentratie en rust om stil te kunnen zitten
  • ruimtelijk inzicht
  • goed ontwikkelde visueel-motorische coördinatie (ogen en handen werken samen)
  • goed geïntegreerde reflexen (bijv. via MNRI-reflexintegratie)
  • motivatie, plezier en zelfvertrouwen
  • goed schrijfmateriaal
  • steun en begrip van de leerkracht

Eerst onderzoek, dan oefenen

Voordat we aan de slag gaan, is het belangrijk om te onderzoeken wat de oorzaak is van de schrijfproblemen. Zo kunnen we gericht helpen. Na toestemming van de ouders wordt het onderzoeksverslag gedeeld met de leerkracht. Samenwerking tussen kind, ouders, therapeut en school is namelijk essentieel voor succes.

"Moeten kinderen tegenwoordig nog wel netjes leren schrijven?"

Een vraag die we vaker horen. Het antwoord is: JA!

Ook in een digitaal tijdperk is het belangrijk om goed te kunnen schrijven, bijvoorbeeld voor:

  • een kaartje of briefje
  • notities tijdens een cursus
  • het invullen van formulieren
  • aantekeningen maken op school
  • iets in de agenda schrijven
  • het noteren van een adres of telefoonnummer

Kortom: schrijven blijft een essentiële vaardigheid in het dagelijks leven.

De therapie

Tijdens de therapie werken we doelgericht aan de voorwaarden die nodig zijn voor goed schrijven. Daarnaast oefenen we met het schrijven zelf. Ouders krijgen inzicht in het motorisch probleem van hun kind en kunnen dat vervolgens ook uitleggen aan de leerkracht. Zo ontstaat er een goede samenwerking tussen thuis, school en therapeut.

Bij school gerelateerde hulpvragen heb ik (met toestemming van ouders) ook rechtstreeks contact met school. De observaties en input van de leerkracht zijn erg waardevol bij het opstellen van een passende hulpvraag.

Schrijftest voor leerkrachten

Zie je dit bij een leerling, en heb je al samen al geprobeerd om dit aan te pakken, maar zonder voldoende resultaat?

  • Moeite met overschrijven van het bord
  • Niet goed rechtop kunnen zitten (leunt op tafel, zakt onderuit)
  • Vaak van houding veranderen of op één been/knieën zitten
  • Concentratieproblemen
  • Moeilijk leesbaar handschrift (bijv. onduidelijke letters, moeite met op de lijn schrijven)
  • Niet stil kunnen zitten, zelfs van de stoel vallen
  • Werkjes niet op tijd af krijgen
  • Vaak vallen of niet mee kunnen doen tijdens het buitenspelen
  • Niet goed meekomen tijdens de gymles

Dan kan ik mogelijk helpen.

Wat kan ik voor jou en het kind betekenen?

  1. Door observatie en onderzoek breng ik de oorzaken in kaart (vaak is het een combinatie van factoren).
  2. Ik ondersteun je als leerkracht of Ib’er in de communicatie met ouders.
  3. Ik ontvang graag een korte observatielijst van jou als leerkracht.
  4. Je krijgt gerichte en praktische informatie via mail of telefoon.
  5. Ik geef concrete tips die direct toepasbaar zijn in de klas.
  6. Je kunt me gebruiken als vraagbaak – ik denk graag met je mee.

Zo worden je lessen effectiever en houd je meer tijd over voor het lesgeven.

Maak een afspraak of stel je vraag hier: contactpagina.

© 2025, Stapsgewijs |
Betalingsvoorwaarden |
Privacybeleid
website: sbddesign.nl